niche marketing
شاید یکی از دلایل مهم نوشتن این مقاله صفی بود که هفته قبل در مقابل ورودی طلافروشی کیا گالری دیدم . ساعت ۱۰ صبح بود در ابتدای ورودی بازارچه تعدادی خانم در یک صف منتظر باز شدن در بازارچه بودند ٬ در باز شد و تمامی آن‌ها در مقابل تنها یک مغازه صف کشیدند ٬ [کیا گالری ] .

 

زمانی تعجب من بیشتر شد که دیدم در آن بازارچه طلافروشی‌های دیگری هم وجود دارند اما این مشتریان وفادار تنها منتظر باز شدنه یک مغازه بودند . در همان صف بارها و بارها با خودم مرور کردم که من این همه در مورد بازاریابی و روش‌های نوین آن خوانده‌ام و به شرکت‌ها مشاوره داده‌ام  چگونه می‌توانم تحلیل درستی از این موفقیت و بلکه به تعبیر من شاهکار بازاریابی این مغازه کوچک ارائه کنم . اصلاً آیا مؤسسین این طلافروشی با علم بازاریابی آشنا بوده‌اند و یا این خلاقیت و شناخت درست بازار در آن‌ها بود که موجب شد من برای تفسیر کارشان به یک سری روش‌های بازاریابی متوسل شوم .

چندین سال است که با یک مفهوم مهم و جدید بازاریابی آشنا شده‌ام و آن هم  niche marketing  است ٬ niche در معنا لغوی آن یعنی گوشه ٬ ولی در بازاریابی انتخاب یک بخش کوچک اما پرسود و دست‌نخورده بازار را می‌گویند .
از همین نقطه شاهکار بازاریابی کیا گالری آغاز می‌شود ٬  تبدیل خرید یک کالای صرفاً سرمایه‌ای به یک محصول با هویت . اولین مرحله از چرخه موفقیت این مجموعه است . آیا تا به حال صف برای خرید طلا دیده‌اید ٬ من هم ندیده بودم ولی وقتی دیدم متوجه شدم که در همین بازار هم می‌توان با خلاقیت به موفقیت‌های بزرگ رسید . حالا شما وقتی مثلاً دستبند کیا گالری را می‌خرید و به دستتان می‌بندید یک محصول با هویت را در اختیاردارید ٬ خیلی‌ها به شما می‌گویند که ” آیا اینو از کیا گالری خریدی ؟ٰ‌ ” و همین کمک بیشتری می‌کند تا صف مقابل این مغازه طولانی تر شود .

اما این همه ماجرا نیست ٬ حداقل ۳ سال است که تحقیق وسیعی در مورد Social media  یا رسانه‌های اجتماعی می‌کنم و در چند سمینار و در بسیاری از محصولات آموزشی در مورد آن صحبت کرده‌ام ٬ اما نمونه‌ای بهتر از کیا گالری نیافتم که چقدر از رسانه‌های اجتماعی به صورت موثر استفاده کرده است . مثلاً خانمی در طلافروشی به همراهش می‌گفت که این همان مدلی است که در Instagram دیده بودیم و این نشان می داد که این بخش کوچک بازار علاقه زیادی به استفاده از رسانه های اجتماعی دارند . حضور در رسانه‌های اجتماعی هم به توسعه برند کیا گالری کمک کرده است و هم  موجب قدرت انتخاب خریداران قبل از مراجعه به خود کیا گالری شده است .

نکته مهم دیگر این است که کیا گالری بدون ترس از کپی کردن چند مدل از محصولاتش توسط رقبا با جسارت و قرار دادن محصولاتش در رسانه‌های اجتماعی یکی از بهانه‌های بسیاری از کسب و کارها برای عدم استفاده از فناوری‌های جدید را به شدت به چالش کشیده است و به نوعی خود را به عنوان لیدر این بخش خاص از بازار معرفی کرده است .
حالا بیایید نتیجه‌گیری نهایی را انجام دهیم :
چگونه niche marketing به کمک کسب و کارها می آید . کیا گالری یک بخش کوچک بازار را انتخاب کرده است ٬ کسانی که علاقه به طلاهای خاص و زیبا و با هویت دارند و به آن فقط به چشم یک کالای سرمایه‌ای نگاه نمی‌کنند بلکه مصرفی بودن آن نیز برایشان مهم است . این جا به درستی niche marketing انتخاب شده است و نیازهای این niche برآورده شده است . انتخاب گوشه‌ای از بازار که کاملاً دست‌ نخورده باقی مانده بود .
اما قسمت دوم و تکمیلی این انتخاب هوشمندانه ٬ استفاده از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی است . به سرعتی که لایک های صفحه آن‌ها بالا می رود مشتریان بیشتری راهی مغازه کیا گالری می‌شوند .
و قسمت نهایی این پروسه خریدهای پیاپی همان مشتریان است ٬ این بخش است که موجب می‌شود هر کسب و کاری به سودهای سرشار دست یابد . جذب مشتریانی وفادار


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : گالری ,بازاریابی ,بازار ,اجتماعی ,niche ,مغازه ,رسانه‌های اجتماعی ,niche marketing ,کوچک بازار ,شاهکار بازاریابی ,بازاریابی آشنا
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

بازرگانی شریعتی من نویس های یک‌ زن youmovies باغ بلور نمایندگی رسمی سیلتر در ایران ناجی فایل نــوای لـــر باربری در نور مازندران هر چی که بخوای